Selvgroede strukturer og driftsfællesskaber skal forbinde patientforløb

Strukturer, der er vokset frem, fordi de virker lokalt, er bedst til at understøtte det tværsektorielle samarbejde. Sådan lyder det fra chefkonsulent Tina Fischer,...

En succesfuld sundhedsreform kræver klare prioriteringer

En reform af sundhedsvæsenet kræver klare prioriteringer og grundige overvejelser om mål, midler og ledelsesorganisering, hvis den skal lykkedes.   Af Christian Bøtcher Jacobsen og Lars...

Synspunkt: Politiets indgriben i sundhedsvæsenet bør være sidste udvej

Når politiet griber ind i sundhedsvæsenet, som det er set for nylig i brystkræftsagen på Sjælland, kan det skabe utryghed og medføre defensiv medicinsk...

Skal socialt udsatte eller velstillede vælgere forrest i køen til sundhedsvæsenet?

Politikernes lemfældige omgang med sundhedsfaglig evidens og hyperspecialiseringen af sundhedsvæsenet går ud over socialt udsatte, som får dårligere behandling end ressourcestærke patienter.   Af Morten Sodemann   Politikerne...

Synspunkt: En reform, der styrker det nære sundhedsvæsen, er nødvendig

Vores velfærdsmodel står og falder med, at vi lykkes med at håndtere den demografiske udvikling, som vi står midt i. Derfor er det nødvendigt...

Et stærkt sundhedsvæsen skal lære af COVID-19-krisen

Sundhedsvæsenets institutioner har leveret en stærk og koordineret indsats under krisen, og der er god grund til at reflektere og drage læring af indsatsen. Af...

Synspunkt: Lad kasketten som ledende overlæge gå på skift i afdelingen

En model med såkaldt roterende ledelse inspireret af mobiltelefonproducenten Huawei kan ifølge overlæge Jacob Rosenberg gøre det lettere at rekruttere flere yngre ledende overlæger.   Af...

Derfor skal vi nogle gange gøre mindre – også på ældreområdet

En del af sundheds- og ældreområdets problemer og den aktuelle tillidskrise kan løses med en forenklet dokumentationspraksis, sammenlægning af tilsyn og færre retningslinjer. Vi...

Synspunkt: Lad lægesekretærer være de nye datamanagers

Lad os genindføre de indsigtsfulde lægesekretærer og gøre dem til kliniske datamanagers, lyder det fra tidligere cheflæge i Region Midtjylland.   Af Hans Peder Graversen   I løbet...

Servicekultur handler om at sætte mennesket først

At fremme en servicekultur i sundhedsvæsenet kan bidrage til, at vi indretter sundhedsvæsenet med både hjerne og hjerte og sætter barren for den samlede...

Mest læste