Det tværsektorielle arbejde er godt i gang i Skive
I Skive arbejder kommunen og hospitalet tæt sammen og har nyttig viden og erfaring at trække på, når de nære sundhedstilbud skal etableres.
Af Winnie...
Ledere skal få øjnene op for den sociale ulighed i sundhedsvæsenet
Det er på tide, at uligheden bliver genstand for ledernes opmærksomhed i det daglige kliniske arbejde.
Af Hans Peder Graversen
Meget har været afprøvet gennem...
Der er stadig plads til forbedringer for at undgå tab i overgange
Det vil skabe større tryghed for den enkelte patient med en fast forankret model, hvor patientens egen læge og sygehuslægen går hånd i hånd.
Af...
Sundhedssystemet skal indrettes efter patientens behov – ikke omvendt
At skabe lighed i sundhed kræver, at sundhedssystemet indrettes efter patientens behov og ikke omvendt, som det er tilfældet i dag.
Af Mathilde Badse
Begrebet...
Så havde jeg nok hellere læst Brødrene Karamazov
Ny ledelsesantologi har flere tankevækkende bidrag, men mangler desværre både sammenhæng og nyt for den praktiserende leder.
Af Per Christiansen
Baseret på 32 års læsning af...
Hænder nok i kommunernes ældrepleje kræver nye veje
Faglig diversitet, nye organiseringsmåder, velfærdsteknologi og fokus på kerneopgaven kan løse udfordringen med rekruttering og fastholdelse af social- og sundhedspersonale i kommunerne.
Af Arne Nikolajsen
De...
Plejehjemssag gav læringer til ledelsen i Randers Kommune
En undersøgelse af forløbet under den såkaldte plejehjemssag i Randers Kommune viser, at transparens, kommunikation og tæt inddragelse af alle pårørendegrupper er essentiel i...
Nye sundhedsklynger kræver god ledelse for at lykkedes
God ledelse er en afgørende forudsætning for, at de kommende sundhedsklynger omkring landets 21 akuthospitaler lykkedes til gavn for patienterne.
Af Adam Wolf, Erik Jylling...
Sundhedsklynger skal være begyndelsen på meget mere
De 21 sundhedsklynger løser ikke alt. Men de er forhåbentlig en start på, at regeringen viser handlekraft til reelt at tage fat om de...
Teknologiparathed er essentiel ved implementering af digitale løsninger
Det digitale møde med borgere og patienter skal være differentieret og baseret på den enkeltes evner og motivation for at anvende digitale løsninger, viser...