Kommunal rehabilitering giver gevinst hele vejen rundt

Tre sjællandske kommuner og Nykøbing F. Sygehus har i et vellykket samarbejdsprojekt overdraget rehabiliteringen for borgere med hjertesygdom til kommunerne.   Af Lisette Lind Larsen...

Integrerede sundhedsydelser skal skabe værdi for patienterne

Region Nordjylland har gennem mange år haft et tværsektorielt samarbejde på sundhedsområdet med integrerede sundhedsydelser, der skaber værdi for patienterne.   Af Eva Sejersdal, Lisbeth Lagoni,...

Vi skal spille hinanden gode i det nære sundhedsvæsen

I stedet for at nedbryde søjlerne skal vi spille hinanden gode, når der skal skabes sammenhængende forløb for borgerne. Sådan lyder erfaringen i Sundhed...

Dansk telemedicin hjælper mexicanske psykiatripatienter

Den danske sundhedssektors kompetencer i telemedicin kommer til gavn for både patienter og økonomi i Mexico gennem myndighedssamarbejde.   Af Hanne Tornager   Danske erfaringer inden for telemedicin...

Sådan kan det nære sundhedsvæsen realiseres

Det er påkrævet med en helhedsorienteret behandlingsmodel for kronisk syge og en ny sundhedsprofessionel kultur, hvis det nære sundhedsvæsen skal blive til virkelighed.   Af Hans...

Til kamp mod autismens gråzoner i Midtjylland

I Region Midtjylland har Specialområde Autisme sagt farvel til generiske løsninger, når det handler om at gøre en indsats for borgere med autisme. Her...

Bedre sundhed og trivsel for sårbare borgere

I Lolland og Guldborgsund Kommuner har udviklingsprojektet Sammen om min vej skabt bedre sundhed for sårbare borgere og mere smidige forløb på tværs af...

Nyt tilsyn med ældreplejen har borgeren i centrum

Et nyt tilsyn på ældreområdet har fokus på kvaliteten af den personlige hjælp, omsorg og pleje, der leveres efter servicelovens bestemmelser. Her fortæller Styrelsen...

Vejen til vellykket koordinering af patientforløb

Et projekt i Region Nordjylland viser, at samarbejdsrelationer, ansvarsafklaring og faglighed er centrale temaer, når forløb for ældre hjertepatienter skal koordineres på tværs af...

Ny guide giver redskaber til organisatorisk brugerinddragelse

En ny onlineguide kan give indsigt i brugernes oplevelser af kontakten med sundhedsvæsenet og indeholder en række redskaber til organisatorisk brugerinddragelse.   Af Pernille Vang Sørensen...

Mest læste