Et tværfagligt netværk og inspirationsforum for aktører i det danske sundhedsvæsen med interesse for strategisk og operationel ledelse i sundhedsvæsenet.
Når hospitaler og kommuner i stigende grad deler ansvaret i det nære sundhedsvæsen, er det oplagt at løfte den praksisnære forskning, så den fremover hviler på et fast fundament, ikke ad hoc-projekter, skriver en række midtjyske aktører.
Regeringsgrundlaget byder på nyt og gammelt i afsnittet om sundhed, men det største element af betydning for folkesundheden står et helt andet sted. Og sundhedsreformen? Ja, den pilles der ikke ved. Enkelte initiativer skal endda fremskyndes. Peter Mandrup Jensen fra DSS udpeger de sundhedspolitiske højdepunkter.
Fuldtid giver større faglig sammenhæng, stærkere relation til kollegerne og større indflydelse på arbejdsmiljøet. Forskning viser desuden, at sygefraværet falder, når medarbejderne er mere til stede – men det kræver ledere, der tør skabe rammerne for det, skriver Tove Brems Sørensen.
Paraplyprojektet på den store kræftafdeling på AUH arbejder målrettet med at udvikle sygeplejen og styrke sygeplejerskers kompetencer. Alligevel stod sygeplejerskerne ikke i kø for at deltage – Pernille Skovlund, Morten Keller og Marianne Godt Hansen udlægger her den vigtigste læring.
Der er fart over feltet i en ny bog målrettet de medarbejdere, der har påtaget sig en rolle, hvor de skal lede noget blandt deres kolleger. Nogle steder sætter bogen sig mellem to stole, men der venter et næsten genialt træk i sidste kapitel. Mie Heinfelt anmelder.
Ny bog om mikroforandringer skæmmes af formen, hvor hele 50 emner på 11 korte kapitler betyder, at den aldrig nærmere sig refleksioner ud over det banale. Lisbeth Nielsen anmelder.
Sundhedsklynge Nord i Vendsyssel har taget forskud på sundhedsreformens ønske om tværsektorielt samarbejde, og erfaringen er klar: Vi lykkes bedst, når samarbejdet er driftsnært, konkret og bygger på gensidig forståelse. Anne Christmann Ramsgaard og Charlotte Fuglesang beretter.