Et feedbackmøde med onkologer og praktiserende læger har givet indsigt og inspiration til optimering af den kliniske praksis for multisyge kræftpatienter i Region Hovedstaden.
Af Lise Bjerrum Thisted og Katrine Bjerre Løppenthin
Mange kræftpatienter vil allerede under udredningen for kræft komme i kontakt med flere specialer og have behov for at modtage sundhedsydelser fra både hospitaler, kommune og almen praksis. Når en kræftpatient samtidig har andre kroniske sygdomme og dermed modtager behandling for flere samtidige sygdomme, øger det kun omfanget af kontakter og sundhedsydelser.
Spørgsmålet er, hvordan kræftbehandlingen indvirker på behandlingen af multisyge kræftpatienters andre kroniske sygdomme? Og hvad en specialiseret kræftafdeling kan gøre for at optimere forløbet for de multisyge kræftpatienter?
I denne artikel vil vi beskrive et muligt svar i form af et feedbackmøde med deltagelse af onkologer og praktiserende læger, som giver indsigt i og inspiration til optimering af klinisk praksis og forskningsområder i forhold til multisyge kræftpatienter.
Del af pilottest i større projekt
Feedbackmetoden er en del af en pilottest i MULTI-projektet, som er et større tværfagligt og tværsektorielt forskningsprojekt målrettet multisyge kræftpatienter ved Rigshospitalet.
Baggrunden for feedbackmødet er et nyligt publiceret dansk populationsstudie, hvor vi på tværs af 20 kræfttyper og 261.745 kræftpatienter har vist, at mere end 50 procent er multisyge med to eller flere kroniske sygdomme på det tidspunkt, hvor de får deres kræftdiagnose.
Studiet viser også, at en tredjedel af patienterne behandles med mere end fem lægemidler med heraf øget risiko for interaktioner mellem lægemidler og cytostatisk behandling (1). Dertil kommer senfølger til kræftdiagnosen og kræftbehandlingen, der øger risikoen for udvikling af yderligere komorbiditeter specielt inden for neurologiske, respiratoriske og hjertekarsygdomme (2).
Mulighed for at lytte og reflektere
Feedbackmøder har tidligere været anvendt i Onkologisk Afdeling på Rigshospitalet med fokus på patienterne og de pårørendes input til personalet. Møderne har den fordel, at de giver personalet som tilhørere mulighed for at lytte og reflektere højt over klinisk praksis på en ny måde med ”informanterne” i form af patienterne, der kommenterer og uddyber deres perspektiver.
Ifølge Kompetencecenter for Patientoplevelser (KOPA), som har foretaget mere end 80 feedbackmøder (4), er det ikke tidligere afprøvet, om feedbackmødet kunne anvendes mellem fagprofessionelle og mellem klinikere og forskere. Ikke desto mindre vurderede vi, at det kunne give mening i denne kontekst. Det skyldes, at praktiserende læger og onkologer har vidt forskellige roller i et patientforløb.
De praktiserende læger tager ansvar for behandling af patientens kroniske sygdomme, også under kræftbehandlingen, og de har et ofte langvarigt kendskab til patienten og dennes situation, indstilling til behandling og compliance. Målet med lægernes behandling af kroniske sygdomme er et bedst muligt liv med færrest bivirkninger og minimal indvirkning på hverdagslivet, om end behandlingen er livslang.
For onkologen er behandlingsmålet så vidt muligt at give en kortvarig og helbredende kræftbehandling med færrest mulige livstruende bivirkninger og senfølger. Onkologen ser kræftpatienten i korte, men hyppige konsultationer under den intensive og specialiserede kræftbehandling, som kan bestå af både kemo-, stråle-, immunterapi og antihormonbehandling enkeltvis eller i kombination.
Indblik i informanters erfaringer
Ved et feedbackmøde får tilhørerne, i dette tilfælde forskergruppen bestående af forskere, onkologer og klinikledelse, et direkte indblik i informanternes, her de praktiserende lægers, erfaringer med at behandle kroniske sygdomme hos multisyge patienter i kræftbehandling. Informanterne får også mulighed for at pege på de ting, der fungerer godt, og de ting, der fungerer mindre godt.
Informanternes input ved feedbackmødet kan dermed danne grundlag for en justering af eksempelvis arbejdsgange og for at foretage forandringer eller udvikle tiltag til gavn for kommende patienter. Møderne kan også give idéer til indholdet af kommende interventioner målrettet multisyge kræftpatienter.
Drejebog udviklet i fællesskab
Vi planlagde feedbackmødet i samarbejde med KOPA og udviklede i fællesskab en drejebog, hvor formål, spørgsmål og tidsplan blev præciseret. Ved hjælp af hospitalets praksiskonsulent og Region Hovedstadens netværk for praktiserende læger blev praktiserende læger med interesse for kræft og multisygdom inviteret til feedbackmøde via mail.
I feedbackmødet deltog fire praktiserende læger som informanter og fem tilhørere, og mødet blev faciliteret af medarbejdere fra KOPA (5). Feedbackmødet rummede tale- og lyttetid til både informanter og tilhørere (se figur ovenfor).
Under feedbackmødet blev informanterne præsenteret for tre konkrete patientcases, og undervejs blev der nedskrevet indsigter fra interviewet, som efterfølgende blev kategoriseret i temaområder. I valget af patientcases var ønsket ikke kun at få generelle betragtninger om multisyge kræftpatienter, men også mere specifik viden og handlinger relateret til komplekse problemstillinger med multisyge kræftpatienter i almen praksis. Et eksempel på en case kan ses i boksen nedenfor.
”Usynlig” skillevæg i midten
Alle deltagere blev af moderatoren instrueret i, at der var en ”usynlig” skillevæg i midten, så informanterne skulle forestille sig, at tilhørerne ikke var i samme lokale, og at informanterne kunne tale frit fra leveren.
Rent praktisk sad informanterne rundt om et bord med ryggen til tilhørergruppen, så de havde ansigtet rettet mod interviewer fra KOPA. Tilsvarende sad tilhørerne rundt om et andet bord og var instrueret i ikke at afbryde under interviewet af informanter og notere sig, hvis noget var særligt tankevækkende, overraskende eller medførte nye spørgsmål.
Efterfølgende blev ordet givet til tilhørerne, som fik mulighed for at forholde sig til det, de havde hørt informanterne fortælle, og eventuelt stille spørgsmål, som de ønskede at høre informanternes svar på. Herefter blev informanterne interviewet igen og fik mulighed for at svare på de spørgsmål, som tilhørerne stillede. Afslutningsvist skulle informanterne prioritere blandt temaerne. Efter mødet udfærdigede KOPA en opsamling af mødets pointer.
Tre temaområder fra møde
I løbet af feedbackmødet blev følgende temaområder identificeret:
1. Patienten er til låns
De praktiserende læger havde en oplevelse af, at de ”udlånte” patienterne til Onkologisk Afdeling, men det kom også frem under feedbackmødet, at de praktiserende læger ikke havde megen kontakt til de multisyge kræftpatienter under den aktive kræftbehandling. Efter at praktiserende læge havde henvist patienten til et kræftpakkeforløb, så de dem ofte først igen ved et eventuelt palliativt forløb.
Ofte gik socialmedicinske oplysninger tabt, fordi hovedparten af kræftpatienter først bliver udredt på en diagnostisk afdeling og derefter henvist til den onkologiske afdeling. Dette udfordrede den direkte kommunikation mellem praktiserende læge og onkologen.
Patienterne opsøgte heller ikke selv deres praktiserende læge under kræftbehandlingen, og det kunne udfordre behandlingen og kontrollen af deres andre kroniske sygdomme, som blev varetaget hos den praktiserende læge. På den måde kunne det samlede behandlingsforløb komme ”ud af trit”.
Ansvar og kommunikation blev i forlængelse deraf de centrale emner under feedbackmødet. Kontakt og forespørgsler synes gensidigt vanskelige, og onkologerne manglede direkte numre til de praktiserende læger, som tilsvarende manglede mulighed for direkte kontakt til onkologerne.
2. Ansvarsfordeling er uklar
De praktiserende læger gav udtryk for, at kræftsygdommen ofte overskyggede patientens andre sygdomme. De praktiserende læger oplevede også, at patienterne ofte ikke kunne overskue at tage ansvar for deres andre sygdomme, mens kræftsygdommen stod på.
Disse udsagn skærper opmærksomheden på, at en tydelig ansvarsfordeling og kommunikation er vigtig mellem praktiserende læge og onkolog, ligesom der skal være opmærksomhed omkring at efterleve patientansvarlig læge, som har været et krav på landets hospitaler siden 2017 (se tabellen til højre) (6).
3. Mangelfuld kommunikation på tværs
Mange informationer gik tabt i kommunikationen fra den praktiserende læge til onkologen ved opstarten på kræftbehandlingen og efter endt behandling fra onkologen til den praktiserende læge. Dette vanskeliggjorde vidensdelingen og et sammenhængende patientforløb.
Særligt blev følgende punkter fremhævet som områder, der kunne fremme den nødvendige vidensdeling mellem praktiserende læge og den onkologiske afdeling:
- At de praktiserende læger og onkologer har direkte kontaktnumre til hinanden.
- At der etableres eller gøres brug af en direkte skriftlig dialog eller kommunikationsvej mellem praktiserende læge og onkolog.
- At den onkologiske afdeling får stamdata om patientens livssituation, når de modtager henvisning.
- At fokus generelt rettes mod, hvilke informationer henholdsvis praktiserende læge og onkolog har brug for, for at kunne iværksætte eller fortsætte en behandling med bevidstheden om tilstedeværelsen af patientens andre sygdomme og behandlingsregimer.
Klart defineret ansvar er vigtigt
Feedbackmødet gav en indføring i, at det er vigtigt med et klart defineret ansvar for, hvem der er tovholder, og hvilke informationer der er vigtige for, at onkologen og den praktiserende læge kan iværksætte eller fastholde fokus på multisyge kræftpatienters samlede behandlingsforløb.
Det blev også tydeligt, hvornår samarbejdet mellem onkolog og praktiserende læge er særlig vigtigt, og hvor der er potentiale til at fremme og udvikle dette samarbejde.
En patient i aktiv kræftbehandling adskiller sig fra flere andre multisyge populationer ved, at kræftbehandlingen ofte medfører, at alt andet sættes på standby. Dette stiller andre og nye krav til samarbejdet mellem onkolog og praktiserende læge særligt i forhold til ansvarsfordeling, ansvarsoverdragelse og kommunikation før, under og efter kræftbehandlingen.
En indholdsrig metode
Feedbackmødet som metode viste sig indholdsrigt, og netop muligheden for at lytte, spørge og udfordre forslag var velegnet til at give svar på vores formål med mødet.
Både de praktiserende læger, onkologer, klinikledelse og forskergruppe gav udtryk for, at metoden var gavnlig til at få indblik i hinandens fagområder og kontekst med multisyge kræftpatienter. Samtidig gav metoden mulighed for at reflektere højt sammen, hvilket også var en effektiv evalueringsmetode.
Feedbackmødet foregik i en respektfuld og sober tone, og den faste ramme, moderatorer og opsamlingsmetode har haft en central betydning for en klar opsummering af anvendelige data. Det har også givet os mulighed for at skelne imellem kvalitetsforbedrende tiltag, som kan iværksættes i klinisk praksis og nye forskningsspørgsmål, der må afprøves i fremtidige forskningsprojekter.
Kvalitativ undersøgelse på vej
Vidensdelingen fra feedbackmødet imellem praktiserende læger, onkologer, klinikledelse og forskergruppe har medført forskellige initiativer.
Først og fremmest medførte feedbackmødet en vigtig dialog om, hvordan multisyge kræftpatienter opnår det bedste samlede forløb på tværs af sektorer set fra de sundhedsprofessionelles synspunkt, og hvordan vi mangler viden om, hvordan den multisyge kræftpatient oplever håndteringen af de mange behandlinger og symptomer under den specialiserede kræftbehandling. Dialogen er afsættet for, at vi nu iværksætter en kvalitativ undersøgelse med multisyge kræftpatienter til afklaring af dette.
Aktuelt foregår der også en diskussion af kvalitetsforbedrende tiltag mellem forskere fra MULTI-projektet og Onkologisk Afdeling, og der er enighed om, at der er flere tiltag, som vil være væsentlige at tage hånd om for multisyge kræftpatienter i samarbejdet med praktiserende læger. At have kontakt med og til hinanden synes væsentligt for alle parter og kan optimeres.
Vi ved i dag, at en stor andel af kræftpatienter er multisyge og i behandling med mange lægemidler, som stiller krav til den onkologiske behandling og til det tværsektorielle samarbejde. Projektet har genereret nye forskningsidéer, som allerede er planlagt, og nye kvalitetsforbedrende tiltag, som kan og vil blive indført i Onkologisk Afdeling.
Feedbackmødet har på den måde været med til at skabe grundlag for udvikling af klinisk praksis på flere niveauer og vist værdien af koblingen mellem forskning og praksis og på tværs af sektorer.
Referencer
Loeppenthin K et al.: Total burden of disease in cancer patients at diagnosis-a Danish nationwide study of multimorbidity and redeemed medication, Br J Cancer 2020 Jul 7. Online ahead of print (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32632149/)
Kjaer T et al: Long- term Somatic Disease Risk in Adult Danish Cancer Survivors, JAMA, 2019.
Wright F, Hammer MJ, D’Eramo Melkus G.: Associations between multiple chronic conditions and cancer-related fatigue: an integrative review. Oncol Nurs Forum. 2014; 41(4): 399–410
Støy et al: Feedbackmøder. En metode til at høre patienters oplevelser direkte https://patientoplevelser.dk/sites/patientoplevelser.dk/files/dokumenter/artikel/feedbackmoeder-rapport-2015.pdf