Læge Maja Holt Højgaard fra initiativgruppen Uden Tavshedspligt giver her 5 bud på, hvordan du som leder i sundhedsvæsenet kan tage kampen op med sexisme på din arbejdsplads.
Af Maja Holt Højgaard
Sexisme er et udbredt og underrapporteret problem – også i det danske sundhedsvæsen. Derfor har vi i initiativgruppen Uden Tavshedspligt forsøgt at skabe debat om emnet, siden #Metoo-bølgen ramte Danmark i 2018, og vi er heldigvis lykkedes med at trænge gennem mediemuren.
Mange ledere har i forlængelse deraf efterspurgt vores erfaringer, refleksioner og bud på løsninger. I det følgende vil jeg give 5 bud på, hvordan du adresserer sexisme og chikane på din arbejdsplads.
1. Glem bagatelgrænsen
Først og fremmest skal du glemme bagatelgrænsen for, hvornår noget opfattes som krænkende. En nedladende kommentar eller vittighed er aldrig i orden. At droppe bagatelgrænsen er ofte din eneste mulighed for at forebygge de værre tilfælde af sexisme og krænkelser, som sker på din arbejdsplads, når du ikke er der.
Jeg er med på, at det ville være mest praktisk, hvis du som leder kunne tillade dig den frihed ikke at behøve at reagere på de mest banale kommentarer eller vittigheder, der gør grin med eksempelvis køn eller minoriteter, mens du er til stede. Problemet er bare, at det er med til at påvirke lugten i bageriet, hvis du lader den slags passere.
Og det medfører to ting: For det første giver det plads til mere sexisme og forskelsbehandling. Det giver accept og spillerum til medarbejdere, der kunne være interesseret i, eller har for vane at begå krænkelser.
For det andet medfører det, at arbejdspladsen mister de mest talentfulde kvinder og medarbejdere fra minoritetsgrupper. Hvem gider købe brød i et bageri, hvor man ikke kan lide lugten? Det vil være de mest talentfulde medarbejdere, der har de bedste muligheder for at søge andre steder hen.
2. Øv dig i at forstå problemet
Reaktioner mod underlæggende sexisme, som førhen blev anset som uskyldig kollegial omgangstone, skyldes ikke, at den unge generation er sarte eller nærtagende. Det er derimod fordi, at de unge kender deres eget værd. Det er dog klart, at alle ledere ikke kan have den nye generations opdragelse i bagagen, og at det kan være svært at ændre stemningen i en etableret medarbejdergruppe.
Derfor må du øve dig. Øve dig i at forstå problemet og hvordan det kommer til udtryk. Udtryksformerne af sexisme kan du blandt andet læse i beretningerne her.
Dernæst må du øve dig i at genkende problemet i din egen hverdag. Herudfra kan du stille og roligt beslutte, hvad det rigtige er at gøre. Det vigtigste er, at du gør noget, og at du tager problemet alvorligt. Det første, helt basale skridt, mange overser, er at holde op med at grine med. Hvad du som leder synes er sjovt, bliver opfanget lynhurtigt. Derefter kan du begynde at øve sig i at italesætte, når medarbejdere kommer med upassende adfærd eller kommentarer baseret på andre medarbejderes køn, hudfarve eller seksualitet.
3. Tæl det der tæller
Stjernearkitekten Jan Gehl er citeret for at sige ”You count what you care about”. Citatet handlede om at ændre måden, man måler trafik, men det er mere universelt end det.
Hvis du er i tvivl, om der hersker sexisme på din arbejdsplads, så tæl. Tæl hvor mange af hvilket køn, der bestrider seniorstillinger. Lav din egen kønsbaserede lønstatistik. Hold øje med kønsfordelingen i talerrækken og selve rækkefølgen, kønnene får lov at tale i, når I holder møder eller konferencer.
Når du som leder bliver mere modig og mere ambitiøs for at få et miljø, hvor sexisme ikke jager halvdelen af de klogeste hoveder væk, kan du offentliggøre tallene. Gøre det til aktive mål frem for skjulte gisninger. Det kræver mod, men det er mod, der skal til, for at vende båden.
4. Tro på det du hører
Når man sammenligner antal af sager, der blev rejst i Yngre Læger, med fagforeningens egen medlemsundersøgelse i 2016, viser det sig, at kun 1 ud af 18, der oplever sexchikane på arbejdspladsen, laver en sag. En oplagt årsag er, at ofre for sexchikane næsten altid mister deres stilling, efter de har valgt at klage. Enten fordi de bliver afskediget eller mobbet væk fra arbejdspladsen, eller fordi en del af ledelsens ”løsning” er at omplacere den medarbejder, der har oplevet grænseoverskridende adfærd.
Den, der klager, har med andre ord bogstaveligt talt alt at tabe og meget lidt at vinde. Derfor er det vigtigt, at du som leder ikke stoler på den intuitive mistro, som mange har, når de hører om sexchikane.
Jeg er med på, at det ikke er let at håndtere korrekt. Start derfor helt basalt med at lytte og stil åbne spørgsmål. Få hjælp fra HR, vær ærlig omkring dit behov for at søge mere viden og få hjælp tidligt i processen af eksperter med erfaring i at håndtere sexchikane-sager.
Undgå også at stille kritiske modspørgsmål, før det er en meget stærk nødvendighed at gøre dette. Det er ufatteligt sårbart at stille sig frem og sige fra, og personen bør anses for særlig udsat og på mentalt overarbejde fra første færd.
5. Sæt emnet på dagsordenen
#MeToo har skabt et indblik i, hvordan sexisme og chikane er oversete problemer i vores samfund. Da beretningerne er mange og fra mange forskellige kanter, er der ingen grund til at tro, at det ikke også er på din arbejdsplads. Det er ikke din skyld personligt, men som leder er det dit ansvar at gøre noget ved det. Dette indebærer, at du sætter sexisme på dagsordenen internt.
Flere ledere, jeg har været i kontakt med det sidste år, har været bekymrede for, at det vil skabe dårlig stemning på arbejdspladsen og rygtedannelse blandt medarbejderne overhovedet at tage emnet op. Man er bekymrede for, at medarbejderne vil gisne om, der er en konkret anledning.
Jeg er helt uenig i denne tilgang. Som jeg ser det, har du lige nu en unik mulighed for at grave i et tabubelagt emne uden anden anledning end det, der sker i samfundet omkring jer. Især, hvis I aldrig har talt om det før. Grib dagen. Du kan godt. Det kræver kun lidt mod i sammenligning med de kvinder, der har stillet sig ind i den offentlige gabestok, for at få emnet på dagsordenen.
Og mens medarbejderne har alt at tabe på at tage sexchikane op, er det veldokumenteret, at du som leder har alt at vinde. En tryg og inkluderende arbejdsplads giver sorte tal på bundlinjen og er attraktiv for de skarpeste hjerner.