Et tværfagligt netværk og inspirationsforum for aktører i det danske sundhedsvæsen med interesse for strategisk og operationel ledelse i sundhedsvæsenet.
Rapporten fra Sundhedsstrukturkommissionen skiller begreber og opgaver på en yderst begavet måde, så vi bør kunne slippe for at diskutere alle elementer i en reform i én pærevælling. Det er også et fint greb at udpege seks temaer, som skal involveres uagtet hvilken struktur, der måtte vælges. Men den korte debat hen over sommerferien bliver et gedemarked – og kan politikerne tøjle deres trang til hurtige karateslag?
Manglende ledelse indebærer bl.a. at købmandsskab fylder for meget i forhold til fagligheden i almen praksis og beskytter de få, som gør et dårligt stykke arbejde. – Behold det uovertrufne selvejesystem, men lav om på honorarstrukturen og ansæt en direktør for almen praksis i hver funktionsbærende enhed. Det vil integrere almen praksis og understøtte høj kvalitet og effektivitet, skriver Leif Vestergaard Pedersen og Frank Ingemann Jensen, Honorarstrukturudvalget.
Et forslag om opbakning, opprioritering og ledelse i skikkelse af en direktør for almen praksis i hver funktionsenhed er et potentielt kinderæg, skriver Peter Mandrup Jensen fra bestyrelsen i DSS.
Derfor skal praktiserende læger i områder med stor sygdomsbyrde have færre patienter. De skal også have færre opgaver, så de kan bruge tid på de syge i samarbejde med civilsamfundets fællesskaber. Og så skal vi lade de raske være raske. Nøgleordet er trivsel – for både patienter og behandlere, skriver Christina Svanholm, medlem af Den Anden Kommission.
Er oplevelsen som cheflæge for en akutafdeling at det forpligtende fællesskab åbner døre og nedbryder søjler i den daglige kliniske hverdag? Svaret er nej, egentlig ikke, skriver Jesper Juul Larsen. Konstruktionen mangler magt og beslutningskraft.